mandag 4. januar 2010

Tørr kylling og lange timer

Team Thailand fikk være med kirka i Laos å feire nyttårsaften. Festen startet klokka fire med masse musikk, dans og lange taler. Jeg vet ikke antallet på hvor mange som var der, men vil tippe rundt 500-600 personer. Alt foregikk på laotisk og det var vanskelig å følge med. Tankene havnet fort på hvordan nyttårsaften ville vært i Norge og hva jeg ville gjort til de forskjellige tidene hjemme. Fra seks til halv åtte var det pause og vi dro av gårde med noen ungdommer i kirka for å spise middag. De tok oss med til en lokal sjappe som serverte enkle laotiske retter. Jeg bestilte en kyllingrett jeg syntes så god ut. Det viste seg å være en tørr fritert kylling med ris til. Jeg begynte selvfølgelig å sammenligne dette med den suksessfylte kalkunfiléten vi hadde i fjor(som jeg ærlig kan si at er den beste middagen jeg noen gang har hatt). Jeg savnet Norge mer og mer, men måtte finne meg i at jeg satt fast her i Laos.

Halv åtte var showet i gang igjen, og det var enda mer laotisk dans og musikk. Men heldigvis var det nå litt mer variert og jeg ble faktisk imponert over hvor dyktige de var. Det var god stemning blant ungdommene hele kvelden og de jublet og koste seg. Jeg fikk følelsen av at det var et veldig godt samhold blant folkene i kirkene her i Vientiane. Etterhvert stoppet showet opp og det var tid for vitnesbyrd. Alle vitnesbyrdene handlet om å takke Gud for alt han hadde gjort for de i løpet av året. Jeg ble selv sittende å tenke på alt jeg har å være takknemlig for, og det er absolutt ikke lite. Mot slutten av møtet var det bønn og lovsang som stod for tur. Vi takket Gud for 2009 og gav han ære. Jeg vil si det er den fineste måten jeg har avsluttet et år på.


To minutter over tolv var festen over. Jeg fikk sett to raketter og så ventet senga på hotellet. Det ble en annerledes feiring, men på mange måter en av mine beste. Og det takker jeg Gud for!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar